Поради психолога

      Психологічні особливості дітей 5-6 років


Мовлення

Продовжує удосконалюватися мова, в тому числі її звукова сторона. Діти можуть вірно відтворювати шиплячі, свистячі і сонорні звуки. Розвиваються фонематичний слух, інтонаційна виразність мови при читанні віршів у сюжетно-рольовій грі і в повсякденному житті. Удосконалюється граматичний лад мови. Діти використовують практично всі частини мови, активно займаються словотворенням. Багатшим стає лексика: активно використовуються синоніми та антоніми. Розвивається зв'язна мова. Діти можуть переказувати, розповідати по картинці, передаючи не тільки головне, але й деталі.

Розвиток пізнавальних процесів

У старшому дошкільному віці продовжує розвиватися образне мислення. Діти здатні не тільки вирішити завдання в наочному плані, але і зробити перетворення об'єкта, вказати, в якій послідовності об'єкти вступлять у взаємодію тощо. Проте подібні рішення виявляться правильними тільки в тому випадку, якщо діти будуть застосовувати адекватні розумові засоби. Серед них можна виділити схематизовані уявлення, які виникають в процесі наочного моделювання; комплексні уявлення, що відображають уявлення дітей про систему ознак, якою можуть володіти об'єкти, а також уявлення, що відображають стадії перетворення різних об'єктів і явищ (подання про циклічність змін): уявлення про зміну пір року, дня і ночі, про збільшення та зменшення об'єктів в результаті різних впливів, уявлення про розвиток тощо. Крім того, продовжують вдосконалюватися узагальнення, що є основою словесно-логічного мислення. У дошкільному віці у дітей ще відсутні уявлення про класи об'єктів. Об'єкти групуються за ознаками, які можуть змінюватися, однак починають формуватися операції логічного додавання і множення класів. Так, наприклад, старші дошкільнята при групуванні об'єктів можуть враховувати дві ознаки: колір і форму (матеріал).

Як показали дослідження вітчизняних психологів, діти старшого дошкільного віку здатні міркувати і давати адекватні причинні пояснення, якщо аналізовані відношення не виходять за межі їх наочного досвіду.

Розвиток уяви в цьому віці дозволяє дітям складати досить оригінальні і послідовно розгорнуті історії. Уява буде активно розвиватися лише за умови проведення спеціальної роботи по її активізації.

Продовжують розвиватися стійкість, розподіл, переключення уваги. Спостерігається перехід від мимовільної до довільної уваги.

Творчість

Розвивається образотворча діяльність дітей. Це вік найбільш активного малювання. Протягом року діти здатні створити до двох тисяч малюнків. Малюнки можуть бути самими різними за змістом: це і життєві враження дітей, і уявні ситуації, і ілюстрації до фільмів і книг. Зазвичай малюнки представляють собою схематичні зображення різних об'єктів, але можуть відрізнятися оригінальністю композиційного рішення, передавати статичні і динамічні відносини. Малюнки набувають сюжетного характеру; досить часто зустрічаються багаторазово повторенні сюжети з невеликими або, навпаки, суттєвими змінами. Зображення людини стає більш деталізованим і пропорційним. За малюнком можна судити про статеву приналежність і емоційний стан зображеної людини.

Конструювання характеризується умінням аналізувати умови, в яких протікає ця діяльність. Діти використовують і називають різні деталі дерев'яного конструктора. Можуть замінити деталі споруди в залежності від наявного матеріалу. Опановують узагальненим способом обстеження зразка. Здатні виділяти основні частини передбачуваної споруди. Конструктивна діяльність може здійснюватися на основі схеми, за задумом і за умовами. З'являється конструювання в ході спільної діяльності.

Діти можуть конструювати з паперу, складаючийого в кілька разів (два, чотири, шість згинань); з природного матеріалу. Вони освоюють два способи конструювання:        1) від природного матеріалу до художнього образу (в цьому випадку дитина «добудовує» природний матеріал до цілісного образу, доповнюючи його різними деталями),                                                                                                                                        2) від художнього образу до природного матеріалу (в цьому випадку дитина підбирає необхідний матеріал, для того щоб втілити образ.

 
 «Рекомендації батькам або як ходити в дитячий садок без нервування»
1. Будити дитину спокійно: прокинувшись, він повинен побачити вашу усмішку і почути ласкавий голос. Не підганяйте його зранку, не смикайте, не докоряйте за помилки і помилки, навіть якщо «вчора попереджали».
2. Не квапити - вміння розрахувати час - ваше завдання, якщо вам це погано вдається, то провини дитини в цьому немає.
3.. Не прощатися, попереджаючи і направляючи: «Дивись не балуйся, веди себе добре, і т. д.». Побажайте йому успіху, підбадьорте, знайдіть кілька ласкавих слів.
4 Зайвим буде попередити персонал дитячого садка про смаки малюка. Але робити це слід у його відсутність, коли він пішов в ігрову кімнату або зайнявся з іншими дітьми, так як подібні розмови ніби програмують дитину на вчинення відповідних дій: він стане лише сильніше вередувати і наполягати на відмові від їжі, пояснюючи це словами матері чи бабусі.
5. Не говорити: «Якщо ти будеш плакати, я за тобою взагалі не прийду», «Якщо ти будеш плакати, я зараз розвернуся і піду», «Що ти стоїш, як стовп», «Всі діти, як діти, а ось наша...».
6. Сцени, які діти влаштовують батькам, говорять про те, що малюки досить добре знають "слабкі" місця дорослих.
7. Перемогти "сцени" допоможуть "ритуали".
8. Не перекладати відповідальність.


Немає коментарів:

Дописати коментар